Oversikt kirkeåret - Forsiden af Theol-p - Hvordan.. - Om.. - Den norske utgaven

Opdatert: 28/03/2024

Skjærtorsdag - Dato:28/03/24
- Siste - Neste

Evangelium/evt annen preketekst:Luk. 22, 14-23

- Alle gudstjenestens tekster

Redaksjonelt: Bilde: Bakst og foto - redaktøren

Andre bibelversjoner online

| Danske oversettelsen 1992 - | Svenske oversettelsen 2000 - | Islandsk -
| Luther 1545 - | King James Version - | New International Version - De siste tre fra BibleHub, hvor flere oversettelse kan finnes umiddelbart. | Nestle-Alland Nt Graece -

- "Teksten denne uken" er et ressurssted for forberedelsen av søndagens preken... [Se mere om]


Den norske kirkes tekstrekkene - oversikt 3 år: Åpnes herfra (i word, pdf, excel-format)

Liturgisk / salmer

Salmeforslag på Sindre Eide sin side "Eide Forlag" Se her
Norsk Hymnologisk Forenings Salmeverktøy - kirkeårsoverveielser mm. Se her [Denne søndag ved: Annette Dreyer]
Salmeforslag fra salmebogen 2013 Harald Kaasaa Hammer. Se her

Akkumulert forslag til denne søndag:Se her

Indeks alle N13's salmer - med lenke til NRKs Salmeboka minutt for minutt HER

Ingresser/introer til søndagens tekster til bruk i liturgien: HER - Ved Knut Grønvik. [ Om..

Dagens bønn: Se her


Den danske "Teksten denne uge" (Bare hvis det er en tilsvarende).

The Text this Week Anbefales sterkt!.

Interlinear oversættelse af teksten. BibleHub - direkte tilgang til ord-for-ord analyse,
leksikonoppslag, prekener hvor verset inngår i teksten, kommentarer.

BibleHub - kommentarer Åpner på første verset i teksten

Kommentar/er på Working Preacher - .

Lectionary Greek

Tekstboken - aktuelle søndag (via oversigt alle tre rekkene)

Til eksegesen:

Sakprosa til kapitlet: Luk. - 22 [En del dansk litteratur, men også internasjonal] Kun direkte lenke ved evangelietekster. Andre tekster: Gå via Oversigt bibelskrifternes indeksering

Forskjellige sitater til teksten - ofte fra "Faglitteratur til kapitlet" [På det språk de er krevet på]:

Notto Thelle i Gåten Jesus i det dyptgående kapittel "Trengselsbrød og smertekalk - fete retter og klaret vin":
[Det vanlige påskemåltid de feiret. De spesielle rettene, fortellingen] "Så skjer det overraskende. Det symbolmettede måltidet får ny mening og retning. Nå dreier det seg ikke lenger om utgangen fra Egypt, pakten og lovgivningen på Sinai, og det lovede land der fremme. Det er et nytt folk som bryter opp. En ny pakt besegles. "Trengselens brød" (5. Mos, 16,3) blir Jesu legeme som snart skal plages til døde, og vinen blir hans blod som står for en ny pakt han kaller det "den nye pakt i mitt blod". Nå er det ikke påskelammets blod som beskytter mot morderengelen, det er Jesus selv som garanterer pakten med sin død. Bitre hendelser står for døren. Den nye lov har de allerede fått. Det lovede land er det nye gudsriket som skal komme etter ørkenvandring og trengsel. Ifølge Lukas skulle ikke Jesus feire dette måltidet før det fikk sin fullendelse i det kommende riket (Luk 22:16).
Slik påskemåltidet er et av høydepunktene i jødisk tradisjon, er nattverdmåltidet for mange kristne blitt det sentrale uttrykket for kristen tro. Det er ikke bare et minnemåltid, men en feiring av Kristi nærvær i brød og vin, han som nå gir seg selv til den som tar imot. Preken og bønner kan gå hus forbi, men måltidet holder oss fast der vi kneler eller står side om side med venner og uvenner, kjente og ukjente, og sier med våre kropper at vi hører sammen i Guds familie. Så lenge kirken bar med seg minnet om mesteren som utfordret makten og derfor ble forkastet av makten, var den seg bevisst at det var et måltid underveis mot en ny fremtid. Vi har mistet mye av dette oppbruddet, fanger som vi er av våre egne konvensjoner og posisjoner. Men det er ikke utenkelig at det en dag kan bli aktuelt igjen å bli en eksoduskirke. S. 92-93
[Thelle peker videre på måltidets betydning i bibelen i GT, men også i NT: Det første med noen disipler er bare tre dager unna (Vandringen til Emmaus) dernest ved Tiberiassjøen. Og Thelle fremhever måltidets betydning ellers i NT. Sterkest tenker jeg (ksf) med referansen til kvinnen i fariseerhuset (Luk. 15,1-f). I forhold til måltidsfelleskapets viktighet var Jesu accept av hende nesten blasfemisk. "Jesus registrerte brodden i kritikken, men erklærte at denne blasfemien var tilsiktet. Måltidet ble et rom, hvor skammen mistet sin kraft, hvor varmen og venskapet virket.." ] -

[828/skrtdg-h]

Religionspedagogiske notater (Ofte på dansk): -|-
-|- -|- -|- -|-

Norske preken/eksegesesider - generelle:
Knuts prekenside: Se her
Det norke prekeskap: Se her


Teksten denne uken redigeres av Kristen Skriver Frandsen, konsulent [Se mere], i samarbejde med Thala Juul Holm, sokneprest i Rissa og Stadsbygd.