Forsiden - KirkenUpdate 2020 -

Hellere ouzo i shotglas
end en ortodoks Coronanadver

Af Bo Nygaard Larsen, journalist og forfatter

Så længe, jeg kan huske, har jeg været bange. For mørket, for slanger og for alt muligt andet. Og det i sådan en grad, at jeg stort set hver nat ligger søvnløs, fordi jeg tænker på den forgangne dag, den tilstundende og fremtiden i al almindelighed.

I denne tid har ængsteligheden så fået et ekstra lag. For mig er Coronavirussen – eller COVID-19 – ikke kun noget, vi skal bekæmpe, det er også en sygdom, der fremkalder de værste dommedagstanker i mit sind. Nok er Gud stadig Gud, om alle mand var døde, og alle land lå øde, som vi synger med Peter Dass, men hvad hjælper det mig, min frelse og mine muligheder, hvis jeg slet ikke er til?

Netop frygten for ikke længere at leve skærer sine flænsende tænder i de fleste af os, og det er da heller ikke tilfældigt, at kirken og dens budskab appellerer til folk med forskellig grad af dødsangst. Det er her, under en gudstjeneste eller ved en samtale med en præst, at tilværelsens genvordigheder både kan blive udfordret, forklaret og perspektiveret. Det skyldes ikke kun, at kirken har de såkaldte højere forbindelser, men også, at den, når den er bedst, taler direkte og forståeligt og ikke mindst sætter sig i øjenhøjde med det folk, den forkynder for.

Det eneste, en kirke aldrig må være, er for højtravende med en antydning af, den ikke er af denne verden. Det problem har vi grundlæggende ikke med folkekirken, der som organisation kun lever i kraft af det myndige lægfolk. Derfor lå det da også til højrebenet, at biskopperne torsdag den 12. marts valgte at følge regeringens opfordring til ikke at afholde gudstjenester for at minimere smittefaren ved Corona.

Det siger sig selv, at et samfund ikke kan fungere, hvis kirken bilder sig ind, at den er underlagt nogle andre spilleregler end civilsamfundet. Måske jeg er lidet troende, men risikoen for at blive smittet er altså ligeså høj i en kirke som på et værtshus.

Skurken i Sydkorea
Det var da også derfor, at både kristne kirker og buddhistiske templer i Sydkorea lukkede ned for gudstjenester og messer allerede den 1. marts. Sydkorea er et af de lande, der har været hårdest ramt af Corona, og derfor var det naturligt også at begrænse smittefaren i de religiøse forsamlinger. For eksempel aflyste den sydkoreanske katolske kirke flere end 1700 gudstjenester på landsplan – for første gang i kirkens 236-årige historie. Og Yoido Full Gospel Church i Seoul, der er verdens største pinsekirke, måtte aflyse den søndags syv gudstjenester for i stedet at streame budskabet til dens 560.000 følgere på YouTube.

»Selvom det er reglen at komme i kirke for at tjene Gud, er dette en nødsituation. Og deltager
i tjenesten hjemmefra, har vi bedt medlemmerne om at klæde sig og tilbede på samme måde, som de vil gøre det i kirken,« sagde Kim Doo-young, medlem af kirkens ledelse, til AFP i forbindelse med aflysningerne.

En beslutning, der ifølge Reuters fandt stor forståelse hos Song Young-koo, der er medlem af Yoido Full Gospel Church.

»Det er en klog beslutning at afholde online-gudstjenester, fordi virussen nemt kan blive spredt ved massemøder, og her er kirkerne ingen undtagelser.«

Den religiøse reaktion på Corona kan meget vel skyldes, at det sydkoreanske udbrud netop havde sit udspring i en kirke. I januar var medlemmer af Shincheonji Church of Jesus på besøg i den kinesiske provins Wuhan, hvor Coronavirussen har sit udspring. I midten af februar blev Sydkorea så ramt for alvor – ikke mindst af en 61-årig kvinde, der i verdenspressen blot bliver omtalt som patient nummer 31.

Trods tydelige symptomer på Corona gik hun mindst to gange til gudstjeneste, og de sydkoreanske myndigheder er ikke i tvivl om, at netop hun har forårsaget stor skade. Hvis man i Sydkorea havde brug for en syndebuk, havde man nu fundet den. Egentlig ikke patient nummer 31 som person, men mere kirken og dens grundlægger, den 88-årige Lee Man-hee. Han ser sig som frelseren for sine 245.000 tilhængere. Medierne og regeringen har da heller ikke tøvet med at hænge Shincheonji Church of Jesus ud som en farlig sekt, der med vilje har spredt virussen i Sydkorea.Bedre blev det ikke, da Lee Man-hee nægtede at lade sig teste for Corona.

Sat op mod den virkelighed, ville hverken den katolske eller pinsekirke kunne leve med ikke at samarbejde med myndighederne, og derfor var det naturligt at aflyse gudstjenesterne.

Den græske grimasse
Anderledes forholder det sig hos de gæve grækere. I skrivende stund er Grækenland ikke så hårdt ramt af Corona, men med Europas ældste befolkning kan udviklingen eksplodere når som helst. Regeringen har foreløbig lukket eksempelvis skoler og teatre i tre regioner, ligesom den har forbudt større forsamlinger. Ikke desto mindre agerer den magtfulde og konservative græsk-ortodokse kirke nærmest modsat. Ganske vist blev der den forgangne søndag uddelt foldere, der opfordrer menigheden til at tage dens forholdsregler i forbindelse med Corona, ligesom præsterne også bad om, at virussen måtte stoppe.

Men kirkens øverste ledelse, Den hellige synode, nægter at ændre nadverritualet, hvor menigheden drikker vin af den samme ske.

»Dette kan ikke være årsagen til sygdomsudbredelse. Deltager man i nadveren, nærmer sig Gud, som har magten til at heles. Corona kan ikke blive spredt via nadveren,« hedder den i en officiel udtalelse fra synoden.

Det er rene ord for penge, og sludder for folket. Tænk at have en kirke, der på den måde sender sin menighed direkte ind i en alvorlig smitterisiko. Det er ikke bare dumt, det er også ødelæggende for kirken og det kristne menneskesyn. Så hellere en ouzo i et shotglas i stedet for denne Coronanadver.

Spørgsmålet er, om praksis snart bliver ændret. Den ellers konservative premiereminister Kyriakos Mitsotakis har til Euroactiv.com udtalt, at også kirken må lytte til videnskaben.


»Tro begynder ofte, hvor videnskaben slutter. Men den tro, vi har brug for nu, er at formå at overvinde krisen,« siger Kyriakos Mitsotakis og fortsætter:

»Det, der gælder for folkelige forsamlinger, gælder også for kirken«.

Lad os håbe, at han får ret. Lad os håbe, at den græske kirke – og andre stokkonservative kræfter – kommer til fornuft og indser, at Corona intet har med herlighedsteologi at gøre.
Det er godt og nødvendigt at bede, men det er endnu bedre at spritte sine hænder og følge sunhedsmyndighedernes anvisninger. Det er måden at komme af med virussen på.

Allerseneste:

Den græsk-ortodokse kirke begrænser dens gudstjenestelige aktiviteter [her]

Breaking?

Hvad gælder den ene dag, gælder ikke altid den næste i disse tider. Hvad autoriteter eller eksperter udtaler med næsten vished og Helligåndens stempel den ene dag, tager de i sig den næste.

Kommentatoren var urolig for at nyheden, som er afsæt for kommentaren allerede var passé, da der løb ind nyt om at den ortodokse kirke (NB i USA) retter ind efter normalsamfundet.

Det ændrer ikke ved kommentarens relevans - ikke engang hvis den ortodokse kirke i Grækenland følger. Det er selv måden at tænke på, kommentaren har fokus på.

Redaktøren - kort før deadline!

Bo Nygaard Larsen har redigeret mange kirkelige publikationer gennem tiden - og har tidligere kommenteret her på KirkenUpdate:

"Kristendommen og den politiske verden"

og

De barnlige idealer. Skal præster i den protestantiske kirke have løn?